De Zes van de Kempen
De provincie Antwerpen, Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Antwerpen en 6 Kempense steden en gemeenten slaan de handen in elkaar om hun winkelkernen en ondernemers extra onder de aandacht te brengen. Geel, Herentals, Heist-op-den-Berg, Hoogstraten, Mol en Turnhout willen zo hun lokale economie versterken. Ze vertrekken daarvoor vanuit hun gezamenlijke identiteit, Kempenaars, aangevuld met typische troeven van hun eigen winkelkern.
Deze routes leiden je door zes prachtige steden en gemeenten van de Kempen. Je ervaart het bourgondische leven vol smaak en kwaliteit. Deze adresjes zijn met zorg geselecteerd door en voor mensen met smaak. Of je nu gaat eten op restaurant of de beste streekproducten wilt ervaren, we garanderen je een heerlijke dag uit. Tussen het eten en drinken door vermaak je jezelf in de leukste winkeltjes waar je nog echt de aandacht krijgt van passievolle ondernemers.
Als één geheel naar buiten treden
Iedereen kent de Kempen, een regio met een imago van rust, groen en gemoedelijkheid. Met ‘De Zes van de Kempen’ voegen we daar nog een element aan toe: verrassende winkelkernen, gekoppeld aan innovatief ondernemerschap.
De kleinere steden en regionale kernen in de Kempen liggen tussen grotere winkelsteden als Antwerpen, Mechelen, Leuven, Hasselt, Breda, Tilburg en Eindhoven. Maar dat maakt hen niet minder gezellig en uniek. Integendeel. Samen met provincie Antwerpen willen de Zes van de Kempen nieuwe klanten aantrekken die gecharmeerd zijn door de regio en wellicht ook door haar gezellige winkelkernen vol smaak- en shoppingaanbod.
Detailhandelsexperten van provincie en POM Antwerpen werken daarvoor nauw samen met de lokale besturen van Geel, Herentals, Heist-op-den-Berg, Hoogstraten, Mol en Turnhout.
Nieuwe initiatieven en gepassioneerde ondernemers
Winkelkernen zullen er post-corona anders uitzien. Zo zal er vraag zijn naar nieuwe initiatieven en ondernemers. De provincie Antwerpen en de zes lokale besturen promoten binnen dit project dan ook innovatieve winkelconcepten op maat van elke kern. Want passie kan in alle vormen bestaan. En op lange termijn is het de toekomst voor onze winkelkernen.
Een regio met veel troeven voor verschillende doelgroepen
De deelnemende steden en gemeenten hebben heel wat gemeenschappelijke kenmerken. Ze profileren zich samen als typisch Kempens, maar spelen daarnaast ook elk hun specifieke troeven uit. Iedere winkelkern spreekt daarmee specifieke doelgroepen aan:
Geel is de het studentenstad van de regio, behalve een diploma halen kunnen ze er ook van het leven genieten in het centrum vol winkels en horeca.
Heist-op-den-Berg bruist van de evenementen, het hele jaar door, bezoekers kunnen op een boogscheut daarvan gaan winkelen, eten of drinken in en rond de Bergstraat.
Herentals is bekend bij sportievelingen, zeker bij wielerfanaten, maar ook voor haar ambachten en makers iets verder in het centrum tussen winkels en horeca.
Hoogstraten is de Bourgondische poort naar Vlaanderen, met een winkelstraat vol horeca voor fijnproevers en voor shoppers.
Mol ontvangt jaarlijks massa's vakantiegangers die er zich thuis voelen en zich tijdens een uitstapje kunnen laten verrassen door het smaak- en shoppingaanbod midden in het centrum.
Turnhout is al eeuwen een creatieve stad, zeker voor van strip- en spelliefhebbers, waar het horeca- en winkelaanbod in het stadshart een daguitstap altijd iets extra geeft.
De Zes van de Kempen kunnen rekenen op steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling EFRO (€ 307.120), de provincie Antwerpen (€ 202.947) en de Vlaamse overheid (€ 92.524). Ook de betrokken steden en gemeenten doen hun duit in het zakje (samen € 165.210).